Ben jij 18 jaar of ouder?

Vul je geboortedatum in om toegang te krijgen tot de website.

Stichting Pak An

De nieuwe en onafhankelijke stichting Pak An is medio mei 2016 opgericht vanuit de MVO gedachte door de ondernemingen Grolsch en De Feestfabriek (organisator Zwarte Cross). 

Doel
Het doel is om ideeën die bijdragen aan de toekomst van de Achterhoek te ondersteunen. Vooral ideeën van en voor jongeren (leeftijdsgrens 18-80 jaar). Goede ideeën kunnen door iedereen in Nederland worden ingediend, zolang de resultaten maar ten goede komen aan de Achterhoek. Ideeën die gehonoreerd worden krijgen persoonlijke coaching bij de realisatie en tevens een financiële bijdrage. De financiële bijdrage mag terugbetaald worden aan de stichting, zodat daarmee weer anderen geholpen kunnen worden, maar dit is geen verplichting. Jaarlijks wordt voor minimaal 50.000 euro aan micro-kredieten verstrekt, met een minimumbedrag van 500 euro per goed idee. Zo willen we op een lange termijn een ‘ideeën bank’ in het leven roepen die steeds meer advies geeft en vooral: creativiteit, innovatie en verantwoordelijkheid stimuleert. Hiermee aantonen dat de Achterhoek net zoveel toekomst heeft, zo niet meer, als stedelijke regio’s, zolang jongeren kansen zien samen de schouders eronder zetten.

Wanneer komt een idee in aanmerking?
Aanvragen voor nieuwe goals voor je voetbalclub of een exploitatietekort van een reeds bestaand idee worden niet gehonoreerd. Het gaat ons om écht vernieuwende ideeën. Bijvoorbeeld een idee om een vinylperserij of een ontwerpbureau te beginnen, een festival te organiseren, een band te beginnen, een uitvinding of andere innovatie te doen, kunst/culturele plannen die sociale participatie bevorderen et cetera kunnen wel gehonoreerd worden.

Professioneel en experimenteel
De stichting is professioneel van opzet en kent een Comité van Aanbeveling, een bestuur, een beoordelingscommissie, een 20-tal coaches en een operationeel directeur die zorgdraagt voor monitoring en kwaliteitsbewaking. De organisatorische en financiële haalbaarheid op korte en lange termijn is gewaarborgd. Beide initiatiefnemers van de stichting committeren zich voor minimaal drie jaar aan de stichting. Voor de samenstelling van het bestuur, de beoordelingscommissie en het Comité van Aanbeveling is nadrukkelijk gekeken naar deskundigheid, professionaliteit, integriteit, diversiteit en netwerk.

De stichting heeft een innovatief en experimenteel karakter. Microkredieten zijn veelal lastig te verkrijgen, banken vereisen grote financieel en inhoudelijk onderbouwde plannen. Deze stichting kent weinig tot geen kleine letters en heeft een enorm bereik. Alleen via social media al een direct bereik van minimaal 750.000 mensen. We katalyseren mooie plannen, gebaseerd op de inhoud. Experimenteel is de werkwijze: je hoeft niet terug te betalen, maar dat mag wel. Die verantwoordelijkheid leggen we bij jou neer, op basis van vertrouwen, zodat vervolgens ook weer anderen kunnen profiteren van het stichtingsbudget!

ANBI ambitie
Vanuit de stichting worden ook nadrukkelijk bedrijven, organisaties en personen actief benaderd om financieel of anderszins bij te dragen aan de stichting. Iedereen kan een steentje bijdragen! Vandaar ook de ambitie om de ANBI aanwijzing te verkrijgen. Dit maakt het fiscaal aantrekkelijk voor bedrijven om bij te dragen, en vereist tevens een publieke transparantie die wij toejuichen.

Hoe verloopt de honorering van aanvragen?
Elk kwartaal leidt de directeur (als enige werknemer van de stichting) en tevens voorzitter van de beoordelingscommissie een door hem voorbereide bijeenkomst van deze commissie. Tevens vier maal per jaar is er een bijeenkomst van het bestuur waarin de directeur namens de beoordelingscommissie over de ingediende aanvragen een preadvies geeft. Het bestuur neemt vervolgens definitieve besluiten over de aanvragen voor financiële bijdragen. Na het bestuursoverleg coördineert de directeur de uitbetaling van de gehonoreerde plannen en de matching van de gehonoreerde plannen met de coaches.

Maatschappelijk effect
Elk jaar gaat de stichting maximaal 100 goede ideeën honoreren en ondersteunen met deskundige en persoonlijke coaching bij de realisatie en tevens een financiële bijdrage leveren. Maatschappelijk effect (outcome): behoud jongeren platteland, toename werkgelegenheid, toename startende bedrijven/evenementen/zzp-ers. Kortom: we gaan een meer ondernemende houding bewerkstelligen op een laagdrempelige wijze, die direct aansluit bij de bewoners. Een praktische insteek, gebaseerd op de van oudsher aanwezige cultuur van samenwerken, op het platteland beter bekend als ‘noaberschap’.

Kortom: Pak An! 

Wil je meer weten of je idee direct indienen? Kijk dan op www.anpakken.nl